Pe scurt despre conferinţa „Antreprenori vs Investitori” cu Robert Hisrich

Ziele trecute am participat la conferinţa “Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich“, eveniment organizat de Business Days. În cadrul sesiunii de la Cluj au fost invitati, printre alţii, Marius Ghenea, Orlando Szasz, Simona Baciu, Dragoş Roua, Adrian Erimescu. A fost prima conferinţă de acest gen la care am participat şi pot să spun că a fost o experienţă deosebit de utilă. Mi s-au confirmat unele lucruri şi am aflat lucruri noi.

După părerea mea, cel mai interesant moment la această conferinţă a fost să-i aud pe fiecare dintre investitori explicând care sunt criteriile în baza cărora evaluează o propunere de afaceri şi care este ordinea importanţei lor.

Ce m-a surprins cel mai mult a fost faptul că suma/costul pentru investitor a fost ultimul criteriu luat în calcul. Printre primele criterii pe care investitorii le iau în vedere când decid să finaţeze o afacere sunt: echipa antreprenorială, nevoia/oportunitatea în piaţă şi trendul pieţei (crescător, în stangnare, în declin). La fel, este foarte important nivelul de testare a pieţei.

Am aflat, cu surprindere, că finanţarea prin business angels este sub utilizata in România. Şi aceasta nu pentru că investitorii nu doresc să investească şi nici pentru că ei nu ar fi destui, ci pentru că putini antreprenori solicită finanţare şi la fel de puţini antreprenori au un plan de afaceri bine pus la punct.

Din această perspectivă, foarte util mi s-a părut faptul că investitorii au explicat cum ar trebui să fie structurat un picth al antreprenorului. Cu mici variaţiuni, toţi au fost cam pe aceaşi idee, pe care o expun pe scurt astfel cum a fost explicată de către Prof. Robert Hisrich (and yes he’s really rich:)):

  1. Identifică nevoia, problema pe care o rezolvă produsul/serviciul tău
  2. Explică cum vei rezolva problema/nevoia
  3. Descrie piaţa. Spune cât este de mare.
  4. Care este echipa care va dezvolta şi va vinde produsul/serviciul
  5. Fă o proiecţie pe 5 ani, de exemplu, a felului cum va creşte afacerea. Afacerile care nu cresc, nu sunt interesante pentru investitori. Şi in general, investitorii nu prea sunt interesaţi de afacerile care cresc proporţional cu creşterea numărului de angajaţi.

Recomand antreprenorilor să urmărească şi să participe la astfel de conferinţe pentru că sunt extrem de interesante, utile şi chiar educative.